Barbara Chlebowska

Z potrzeby serca. Kapliczki i krzyże przydrożne na terenie Polski środkowej.

Charakterystyczną cechę polskiego krajobrazu kulturowego stanowią krzyże, figury i kapliczki przydrożne, szczególnie bogate i różnorodne w środowisku wiejskim – pisze Marian Pokropek, wybitny etnograf.

 

Nie inaczej jest na obszarze Polski środkowej, gdzie w ciągu niemal 20 lat pracy naukowej zadokumentowałam liczne, bardzo różnorodne pod względem cech formalnych oraz wartości historycznej i artystycznej obiekty małej architektury sakralnej.

Kilkanaście lat temu prowadziłam badania terenowe we wsiach gmin Wielgomłyny i Masłowice
w powiecie Przedborskim (Radomszczańskie), a kilka lat temu i w minionym roku pracowałam w gminach Grabów i Łęczyca w powiecie Łęczyckim. Na tym obszarze, oraz jak zaobserwowałam, ma ziemiach całej Polski Środkowej, można zetknąć się ze wszystkimi wyróżnionymi w literaturze etnograficznej typami kapliczek – postumentowymi (złożonymi z kilku wyraźnie wyodrębnionych części – postumentów) zwieńczonymi figurą lub krzyżem), skrzynkowymi (mającymi formę drewnianej skrzynki – szafeczki zazwyczaj zawieszanej na drzewie), domkowymi (niewielkimi budyneczkami) oraz słupowymi (usytuowanymi na słupach o różnym przekroju).

            Tradycyjnie w wiejskich kapliczkach umieszczano wykonane przez anonimowych samouków drewniane figury, zwane niekiedy świątkami, podobne stawiano także w domowych ołtarzykach. Miały one prostą formę, symetryczną kompozycję i powtarzalne motywy. Natomiast w sposobie  ujęcia postaci widoczne były wpływy oficjalnej sztuki baroku i gotyku. Wiele z figur było przedstawieniami świętych, których jako patronów chroniących przed nieszczęściami i zagrożeniami oraz pośredników próśb do Boga, na dawniej wsi otaczano szczególnym kultem. Choć twórczość ludowa była powszechna już w XVII w., ze względu na nietrwały materiał z jakiego były wykonane rzeźby (miękkie drewno) zachowane w muzeach i w kościołach prace datowane są na XIX w. Na wsiach w różnych częściach naszego kraju zachowały się XIX, a nawet XVIII wieczne wykonane z gliny kapliczki w formie zwieńczonych daszkiem, szerokich dość niskich słupów z wnękami i płycinami. Wśród bardziej wartościowych pod względem estetycznym i historycznym obiektów tego rodzaju na przebadanym przeze mnie terenie znajduje się kapliczka z płytkimi wnękami we wsi Chełmo (gm. Masłowice) oraz zwieńczona krzyżem z głęboką wnęką na figurę ze wsi Koconia (gm. Masłowice). Pierwotnie stała tam stara, drewniana rzeźba św. Jana Nepomucena – jednego z popularniejszych niegdyś świętych. Niestety została ona skradziona. Ponieważ w sklepach z dewocjonaliami nie były  dostępne wizerunki tego świętego, zastąpiono ją gipsową figurą Pana Jezusa z Otwartym Sercem (Otwarte Serce). Sytuacja ta obrazuje, że kult świętych współcześnie stracił na znaczeniu.

dr Barbara Chlebowska

Dalszy ciąg artykułu znajdziecie Państwo w majowym wydaniu magazynu TALENTS.

Popularne Artykuły

O nas

Kategorie

ŚLEDŹ NAS

Misją „TALENTS MAGAZINE POLAND” jest przede wszystkim promowanie bogatej historii i tradycji
regionu łódzkiego, z którego pochodzimy. Nasz magazyn będzie prezentował lokalnych artystów, pisarzy,
rzemieślników oraz inicjatywy kulturalne, które zasługują na szerokie uznanie.

Agnieszka Wrześkiewicz

Redaktor naczelna

Popularne artykuły

  • All Post
  • AKTUALNOŚCI
  • bez kategorii
  • DESIGN
  • FILM
  • FOTORELACJE
  • HISTORIA REGIONU
  • LITERATURA
  • MALARSTWO
  • MŁODE TALENTY
  • MUZYKA
  • ŚWIAT
  • SZTUKA
  • TEATR
  • WSZYSTKIE
  • WYSTAWY
  • Z KRAJU

Newsletter

ZApisz się po więcej

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.
Edit Template

Projekt strony internetowej: tomasz-kaminski.pl